تعاریف خیانت و بی وفایی

مهمترین فرض روابط عاشقانه ، منحصر به فرد بودن آن است، یعنی اعتقاد به اینکه هر دو نفر از نظر مسائل عاطفی و جنسی متعهد به یکدیگرند. با وجود این در جوامع امروزی، خیانت و بی وفایی ، امری متداول و رایج است . بی وفایی، کلیه رفتارها و عملکرد یک فرد متاهل خارج از چارچوب خانواده به نحوی که منجر به ارتباطی دوستانه صمیمانه عاطفی و عاشقانه شود به صورتی که این ارتباط هیجانهای خاصی را برای همسر اقدام کننده به همراه داشته باشد .
خیانت را رابطه جنسی، عاطفی و یا ترکیبی از هر دو می دانند. آنان معتقدند که خیانت عاطفی حتی اگر منجر به رابطه جنسی نشود به رابطه زناشویی آسیب می زند.
هرگونه روابط جنسی یا ارتباط عاطفی خارج از چارچوب روابط زناشویی به صورت مخفیانه که تهدیدی برای زندگی زناشویی محسوب
شده قانونا بعنوان خیانت تعریف میشود. اگر فردی رابطه جنسی با دیگری نداشته باشد اما علاقه صمیمت محبت و زمان خاصی را با او صرف کند که در این صورت توافق زوجها رعایت نشود و یا برای رابطه زناشویی زیان آور و تهدید کننده باشد چنین موقعیت هایی را باید به عنوان خیانت تلقی کرد به نظر میرسد دو عامل در اینکه یک رابطه را خیانت بنامیم یا نه دخالت دارند یکی از آنها عدم رعایت توافق زوجین است و دوم اگر آسیب به رابطه زناشویی وارد شود که اکثراً وارد می شود.
باید چنین رابطه ای را به عنوان خیانت تلقی کرد . بی وفایی (خیانت) زناشویی پدیده ای است که اغلب به خاطر برطرف شدن نیازهای عاطفی یا جنسی فرد از طریق روابط خارج از حیطه زناشویی به وقوع می پیوندد وقتی نیازهای فرد توسط فردی از جنس مخالف برطرف میشود آن قدر در فرد احساس رضایت و خشنودی ایجاد میکند که او خطر داشتن روابط پنهانی با آن شخص را به جان می خرد .

درست در همان لحظه ای که مرد و زنی احساس کنند عاشق یکدیگر شده اند و این عشق را به یکدیگر ابراز کنند، بی وفایی شکل گرفته است. اغلب بی وفایی ها با دوستی شروع می شود با عمیق تر شدن دوستی، آنها برای رفع نیازهای یکدیگر تلاش می کنند. مهم ترین نیازهای عاطفی آنهایی هستند که در صورت ارضا شدن موجب شادترین و رضایت بخش ترین احساس در ما می شوند و پیامد این رفع نیاز خلق عشق است. وقتی آن نیازهای خاص برطرف شوند، فرد عاشق شخصی می شود که آن نیازها را بر طرف کرده است. اما نیازهای ارضا نشده تأثیری قدرتمند دارند آن قدر قدرتمند که اشخاص تمایل پیدا کنند همسر، فرزندان شغل و باورهایشان را فدا کنند تا نیازهای عاطفیشان برطرف شود عشق یکی از قدرتمندترین هیجاناتی است که انسان تجربه می کند و رهایی از آن بسیار مشکل است
عمده ترین نکاتی که در مورد تفاوت میان بی وفایی و خیانت می توان مطرح نمود به قرار زیر است :
ا -بی وفایی مرحله ای خفیف تر از خیانت است.
۲- دست کشیدن و کنار گذاشتن بی وفایی در مقایسه با خیانت آسان تر است. ۴-بی وفایی آسیب و عوارض به مراتب کمتری را در مقایسه با خیانت
به همراه دارد.
بخشش بی وفایی از سوی همسر در مقایسه با خیانت به مراتب آسان تر است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *