اختلالات خواب سالمندان

اختلالات خواب سالمندان در قیاس با جوان ترها مشکلات بیشتری در به خواب رفتن خواب آلودگی ،روزانه چرت زدن و استفاده از داروهای خواب آور دارند علاوه بر تغییر در سامانه تنظیمی و فیزیولوژیک خواب علت اختلال خواب شامل اختلال اولیه خواب سایر اختلالات روانی، اختلالات طبی و عوامل محیطی و اجتماعی است.

شایع ترین اختلال اولیه خواب دی سومنیا شامل بی خوابی اولیه میوکلونوس ،شبانه سندرم پای بی قرار و آپنه خواب میباشد. از انواع اختلال خواب پاراسومنیا اختلال رفتاری در خواب REM است و عمدتاً در سالمندان رخ می دهد. شرایطی دیگر که به طور معمول خواب را مختل میکنند. عبارت از درد شب ادراری تنگی نفس و سوزش قلب میباشند نبود کار عادی روزانه و نداشتن مسئولیتهای اجتماعی سبب اختلال خواب میشود.

حتى مصرف کم الکل هم سبب اختلال در کیفیت خواب، تکه تکه شدن خواب و بیداری در صبح زود میشود تجربه ـ و می تواند آینه خوب انسدادی را ایجاد یا تشدید نماید. مورد بر گروهی از سالمندان برای به خواب رفتن از الکل و ترکیبات آرام بخش – خواب آور استفاده می کنند. یافته ها نشان میدهند که اینها بیشتر مشکل سحر خیزی را دارند. بعد از تجویز داروهای آرام بخش – خواب آور لازم است سؤال شـ عوارض حرکتی شناختی و رفتاری مثل فراموشی پیش گستر خماری ،باقیمانده بی خوابی انعکاسی

کناره گیری روزانه و اختلال در راه رفتن را پایش نمود. تغییرات ساختار خواب در افراد بیش از ۶۵ سال خواب REM و NREM هر دو را دربر می گیرند. در سالمندی دفعات خواب REM ،بیشتر طول آن کوتاه تر و میزان کلی است که کمتر است.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *