خود بیمار انگاری

تقریبا ۷۵ درصد افرادی که قبلا مبتلا به خود بیمار انگاری تشخیص داده می شد ند ، خود بیمار انگاری فرد دلمشغول ترس از مبتلا شدن به بیماری جدی یا این تفکر است که این بیماری را دارد ، در حالی که ندارد.تصور می شود که همین اشتغال های ذهنی ناراحت کننده ،معنای سوءتعبیر یک یا تعداد بیشتری علائم یا نشانه های جسمانی هستند (مثل متقاعد شدن به اینکه سرفه جزئی،سرطان ریه است).البته تصمیم گیری در مورد اینکه شکایتی خود بیمارانگاری است، فقط زمانی می تواند گرفته شود که معاینه جسمانی کامل نتوانسته باشد بیماری جسمانی را پیدا کند که بتواند علائم یا نشانه را توجیه نماید. ویژگی رایج دیگر خود بیمارانگاری این است که نتایج معاینه پزشکی نمی توانند فرد را مطمئن سازند .به عبارت دیگر با وجود فقدان شواهد پزشکی ،ترس یا فکر داشتن بیماری ادامه می یابد.در واقع،وقتی هیچ مشکل جسمانی پیدا نمی شود ،این افراد گاهی نا امید می شوند . برای اینکه این تشخیص داده شود ،این اختلال باید حداقل به مدت ۶ ماه ادامه داشته با شد . تعجب آور نیست که افراد مبتلا به خود بیمارانگاری معمولا برای شکایت های جسمانی خود اول به پز شک مراجعه می کنند.چون آنها هرگز اطمینان خاطر نمی یابند و گرایش دارند به اینکه مشکوک شوند دکتر از چیزی غافل شده است ، گاهی به سراغ دکتر های دیگر می روند به امید اینکه یکی ممکن است بفهمد مشکل آنها واقعا چیست .چون این افراد بار ها به دنبال توصیه پزشکی هستند،تعجب آور نیست که هزینه های پزشکی سالیانه آنها خیلی بیشتر از متوسط است.افراد مبتلا به خود بیمارانگاری عمومآ در برابر این عقیده که مشکل آنها روان شناختی است و ممکن است توسط روان شناس یا روان پزشک بهتر درمان شود ،مقاومت می کنند.
خود بیمارانگاری اگر درمان نشده رها شود ،تدوام می یابد،هر چند شدت آن می تواند با گذشت زمان نوسان داشته باشد.افراد مبتلا به خود بیمارانگاری اغلب به اختلالات خلقی ،اختلال وحشتزدگی،یا انواع دیگر اختلالات نشانه‌ جسمانی نیز مبتلا هستند .
ویژگی های اصلی:افراد می‌توانند به خود ییمار انگاری به کار کارهای بدن (مثل تپش قلب،یا دفع مدفوع )یا به احساسات جسمانی مبهم (؟مانند قلب خسته یا رگ های دردناک )اشتغال ذهنی زیادی دارند
آنها این نشانه ها را به بیماری خاص نسبت می دهند و اغلب در مورد آن افکار مزاحم دارند.تشخیص های که آنها برای خودشان می دهند عبارتند از سرطان،عفونت نامتعارف ،ایدز، و چند بیماری دیگر.

عوامل علیتی: آگاهی ما از عوامل علیتی درگیر در اختلالات نشانه جسمانی، از جمله خود بیمارانگاری، بسیار جزئ است. افراد مبتلا به خود بیمارانگاری دلمشغول ترس های نامعقول از بیماری هستند .آنها متقاعد شد ه اند که نشانه های بیماری جسمانی دارند،اما ش‌کایت های آنها معمولا با الگوی نشانه مطابقت ندارند م معمولا نمی توانند نشانه های خود را به موقت توصیف کنند.
درمان خود بیمارانگاری:روان درمانی کمک از روانشناس است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *