ویژگیهای کلیدی اختلالات شخصیت:

برای آن که از اختلالات شخصیت درک بهتری پیدا کنید برخی از عناصر بنیادی مشترک شخصیتهای مختل را فهرست وار توضیح میدهیم این عناصر در بین تمام اختلالات شخصیت ، مشترکاند چه طرف شما خودشیفته باشد، چه وابسته یا وسواسی – اجباری. البته این مؤلفه ها [یا عناصر ] فقط بستر شخصیت مختل را می سازند؛ در مطالب بعد عناصر منحصر به فرد و مشخص کننده هر اختلال را توضیح خواهیم داد. بر اساس راهنمای تشخیصی انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM) و سایر تحقیقات انجام شده درباره مشکلات شخصیتی، ویژگیهای اساسی اختلال شخصیت بدین شرحند
شخص دچار اختلال شخصیت دنیا را خشک و کلیشه ای تجربه میکند و هیجانات را به همین منوال اداره و همین گونه رفتار میکند این حالت او یا نحوه تجربه کردن دنیا توسط اکثر آدم ها و رفتار اکثر آدمها فرق دارد. این نحوه نامعمول تجربه کردن دنیا و رفتار کردن در طرز فکر نحوه ابراز هیجان روابط میان فردی و کنترل تکانه وی مشهود است.
این الگوی شخصیتی خشک و انعطاف ناپذیر است؛ یعنی در انواع وضعیتهای شخصی و اجتماعی دیده میشود بزرگسالی که اختلال شخصیت دارد بر خلاف اکثر ما نمی تواند سلوک یا رفتارش را با وضعیتهای مختلف منطبق کند. این الگوی مزمن و ماندگار به بروز ناراحتیهای جدی برای شخص (مثل، اضطراب، افسردگی، عصبانیت)، اختلال آشکار در روابط اجتماعی موفقیت شغلی با سایر حوزه های زندگی منتهی میشود.
این الگوی شخصیتی باثبات و ماندگار است شروع آن حداقل به نوجوانی یا جوانی بر
می گردد.
اگرچه شخصیت مختل در کهنسالی کم رنگ تر و کم اثر تر میشود ولی معمولاً تا پایان عمر
ادامه می یابد.
این الگوی شخصیتی ناسازگارانه خود کفا است به این معنا که سبک شخصیتی فرد مورد نظر، استرسها و اختلالات و ناکارایی های خاص خود را به وجود می آورد و او به این استرس ها پاسخ های ناسازگارانه ای می دهد
این الگوی ماندگار، محصول اختلال روانی نیست ولی بروز بی همتایی از شخصیت محسوب می شود.
تجریه ها و رفتارهایی که معرف اختلال شخصیت اند به شکل تناقض آمیزی از نظر خود شخصی بهنجارند یعنی حتی با آن ها راحت است و این تجربه ها و رفتارها را جزء لاینفک هویتش می داند.
این الگوی رفتاری در برابر تغییر به شدت مقاوم است و شخص مورد نظر انگیزه چندانی برای تغییر دادن خود ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *