پیامدهای سوء رفتار جنسی

 

آسیب پذیری نسبت به عوارض و پیامدهای سوء رفتار به نوع سوء رفتار، طول مدت آن، سن کودک و رابطه کلی کودک و عامل سوء رفتار بستگی دارد اثراتروان شناختی و جسمانی سوء رفتار جنسی ممکن است ویرانگر و دیرپا باشد. احساس افسردگی که معمولاً با شرم، احساس گناه و احساس آسیب دیدگی دائمی همراه اغلب به طور شایع در کودکان قربانی سوء رفتار جنسی گزارش میشود نوجوانانی که قربانی سوء رفتار جنسی بوده اند، میزان بالایی از کنترل ضعیف تکانه و رفتارهای انتخاری و خود تخریبی دارند. اختلال استرس پس از سانحه و اختلالات تجزیه ای در بالغینی که در دوران کودکی ارزیابی و برآوردن در معرض آزار جنسی بودهاند شایع است. در برخی افراد که سابقه تحمل سوء رفتار جنسی را دارند اختلال شخصیت مرزی گزارش شده است. در بین نوجوانان وبالغینی که در دوران کودکی در معرض سوء استفاده بوده اند میزان سوء مصرف مواد نیز بالا گزارش شده است.

درمان

مداخلات متمرکز بر کودک

نخستین بخش درمان سوء رفتار و مسامحه این است که از ایمنی و رفاه کودک مطمئن شویم. ممکن است لازم باشد برای محافظت از کودک او را از خانواده بی توجه و بدرفتار بیرون آوریم. به دلیل اینکه خطر مشکلات روان پزشکی در کودکان قربانی سوء رفتار و مسامحه بالاست باید یک ارزیابی جامع وضعیت روان پزشکی صورت گیرد و هرگونه اختلال روانی موجود درمان شود.

درمان گر باید به مسائل درمانی متعددی توجه کند که عبارتند از: پرداختن به ترسها، اضطرابها و عزت نفس کودک، ایجاد رابطه ای سرشار از اعتماد به فردی بالغ و سرانجام کسب دیدگاهی مناسب در مورد عواملی که در قربانی شدن کودک در خانه سهیم بوده اند.

مداخلات متمرکز بر والدین؛

براساس اطلاعاتی که متعاقب ارزیابی ها کسب می شود برای بهبود عملکرد والدین چندین راه وجود دارد: کاهش یا رفع استرسهای اجتماعی یا محیطی تخفیف اثرات روانی زیان بار عوامل اجتماعی روی والدین کاستن از بار مسئولیت مادر تا حد توانایی او از طریق سپردن کودک به مراکز مراقبت روزانه یا استخدام یک نفر برای اداره امور منزل یا نگهداری کودک فراهم آوردن حمایت هیجانی، تشویق‌ همدردی،تحریک، آموزش در امور بچه‌داری و برنامه‌ریزی برای ارزیابی و برآوردن نیازهای شیرخوار( مددکار اجتماعی)،

رفع یا کاهش تعارضات روانی درونی والدین روان درمانی

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *