کبوتر با کبوتر باز با باز کند همجنس با همجنس پرواز

تعیین کننده های تعاملی جاذبه: شباهت و دوست داشتن دوجانبه
دیدیم که شکل دیگری از هر نوع رابطه بین دو فرد به وسیله نیاز به دلبستگی عاطفه مثبت، مجاورت فیزیکی، و واکنش مثبت به ویژگی های قابل مشاهده یکدیگر، تسهیل می شود. گام بعدی به سرکه نزدیک بودن میان فردی شامل ارتباطات است. دو جنبه اساسی این ارتباطات پی بردن به میزان شباهتی است که دو فرد تعامل کننده بین خود پیدا میکنند و نشان دادن میزان دوست داشتن متقابلی است که با گفته ها و اعمال خود انجام می دهند.
شباهت : کبوتر با کبوتر باز با باز
کند همجنس با همجنس پرواز
نقش شباهت در افزایش جاذبۀ متقابل اکنون به صورت کلی پذیرفته شده است. این پدیده بیش از دوهزار سال پیش و با مقاله ارسطو (۳۳۰) قبل از میلاد (۱۹۳۲ دربارۀ دوستی مشاهده و مورد بحث بوده است. این مشاهدات اولیه در طول قرنها از سوی منابع مختلفی چون اسپینوزا (۱۹۵۱ / ۱۶۷۵) و ساموئل جانسون (باس ول ۳، ۱۹۶۳/۱۹۷۱) تأیید شده است، اما حمایت تجربی برای فرضیه شباهت به دست نیامد تا آنکه سر فرانسیس گالتن ( ۱۹۵۲ / ۱۸۷۰) داده هایی از همبستگی دربارهٔ جذب شدن زوج ها جمع کرد و نشان داد که زن و شوهرها از بسیاری جهات به هم شبیه هستند. در نیمه اول قرن بیستم، تحقیقات همبستگی دیگری هم که انجام شد همچنان تأیید می کردند که دوستان و زن و شو هر ها بیش از حد شانس و تصادف به هم شبیه هستند (هانت ۱۹۵۶). چنین شباهتهایی می تواند حاکی از آن باشد که یا دوست داشتن منجر شباهت شده است یا برعکس شباهت سبب ایجاد ا علاقه بوده است. نیوکام (۱۹۵۶) دانشجویان انتقالی دانشگاه را مطالعه کرد و چنین یافت که نگرش های مشابه (که حتی پیش از آنکه دانشجویان با هم ملاقات کنند ارزیابی شده بود) می تواند دوست داشتن بعدی یکدیگر را در آنها پیش بینی کند علاوه بر این یافته قانع کننده آزمایشهای بعدی شباهت را دستکاری و بعد جاذبه را ارزیابی کردند و به نتیجه یکسانی رسیدند (بیرن ۱۹۶۱۵؛ شاکتر، ۱۹۵۱). چنانکه ارسطو و دیگران نظر داده بودند، یافته ها به روشنی نشان داد که دو فرد که در می یابند به هم شبیه هستند، یکدیگر را دوست دارند چونکه به هم شباهت دارند.
پیش از آنکه به توضیح بعضی از تحقیقات مربوط به شباهت بپردازیم، ممکن است بپرسید که: «در مورد این واقعیت که میگویند ضدها همدیگر را جذب میکنند چه می گویید؟ آیا این طور است؟بیشتر دم به ویژه کسانی که برای سینما و تلویزیون سناریو مینویسند به روشنی باور دارند که پاسخ این سئوال «آری» است ،اما در حیطه شواهد تجربی شباهت قاعده است و ضد بودن استثناء نگاه کنید به شباهت – عدم شباهت: پیش بینی کننده پایای جاذبه بیشتر پژوهش های انجام شده درباره اثر شباهت – عدم شباهت بر موضوع شباهت نگرشها متمرکز بوده اند، اما این عبارت عموماً به عنوان اصطلاح تندنویسی شورت – (هند) به کار می رفت که نه تنها آنها وج شباهت نگرشها بلکه شباهت باورها ارزشها و علایق را نیز شامل می شد. آزمایش های آغازین آزمایشگاهی درباره این موضوع مرکب از دو گام بود نخست نگرشهای آزمودنی ها ارزیابی می شد، و دوم این افراد در معرض نگرش های یک غریبه قرار میگرفتند و از آنها خواسته می شد تا او را ارزشیابی کنند (بیرن، ۱۹۶۱۵) نتایج سرراست بود، از این لحاظ که مردم به صورت باثباتی نشان می دادند که غریبه های شبیه به خود را به مراتب بیشتر از غریبه های غیر شبیه به خودشان دوست دارند ها نه تنها کسانی را که شبیه خودمان باشند دوست داریم بلکه داوری ما در مورد آنها این است که با هوش تره مطلع تر، اخلاقی تر و سازگارتر از کسانی هستند که به ما شباهت ندارند .

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *